روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
سرخط خبرها

رتبه نخست مشهد در تولید فرش دست باف خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۹۰۴۹۵
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
رتبه نخست مشهد در تولید فرش دست باف خراسان رضوی
۵۰ درصد از فرش دست باف خراسان رضوی توسط مشهدی‌ها بافته می‌شود.

عسکری | شهرآرانیوز؛ همواره نام خراسان به ویژه خراسان رضوی با تاروپود، نقش و رنگ منحصر به فرد فرش عجین بوده است، چنان که امروزه نیز می‌توان آوازه فرش خراسان را در طرح‌ها و نقش‌های جدید از گوشه و کنار کشور شنید. تنوع سبک بافت در صنعت فرش این منطقه جالب توجه است، بیش از بیست سبک قالی بافی در آن وجود دارد، حتی قالی بافان این سرزمین به واسطه توانایی‌هایی که داشته اند پا را از طرح‌های رایج همیشگی فراتر نهاده و به سمت تولید فرش‌های بزرگ (بزرگ پارچه) و تابلوفرش رفته اند که مشتریان مشتاقی در کشور‌های مختلف پیدا کرده است.

درمجموع در بخش تولید فرش در خراسان رضوی، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و این ظرفیت‌ها از طرح و نقشه گرفته تا کارآفرین و متخصص می‌تواند به طور حداکثری در اختیار تولید قرار گیرد، اما در این میان، مشکلاتی نیز در مسیر تولید دیده می‌شود که تولیدکنندگان را بسیار گرفتار کرده و عنان کار را از دست آنان گرفته است.

تولید سالانه ۲۲۰ هزار مترمربع فرش دست باف

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا به فعالیت ششصدکارگاه فرش در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر بافندگان فرش در حاشیه شهر‌ها و در بافت روستایی سکونت دارند و به طور غیردائمی و فصلی فعالیت می‌کنند. در واقع تولید فرش دست باف به یکی از فرصت‌ها برای محرومیت زدایی در حاشیه شهر مشهد تبدیل شده است.

شادی قاسمی با بیان اینکه از ۹۰ هزار بافنده فرش خراسان رضوی هم اکنون ۴۰ هزارنفر فعال هستند، بیان می‌کند: در خراسان رضوی سالانه ۲۲۰ هزار مترمربع فرش دست باف تولید می‌شود. وی با بیان اینکه مشهد سهم ۵۰ درصدی در تولید فرش دست باف استان دارد، ادامه می‌دهد: بعد از مشهد شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، کاشمر، بجستان و تربت حیدریه بیشترین تولید فرش در استان را دارند؛ در واقع سهم شهرستان‌ها از تولید فرش تقریبا حدود ۵۰ درصد است. وی درباره بیمه قالی بافان می‌گوید: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر زیرپوشش بیمه قالی بافی هستند و با شرایطی که دولت ایجاد کرده است، افراد واجد شرایط روستا و عشایر نیز می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند.

قاسمی با اشاره به اینکه مواد اولیه برای بافندگان تقریبا از داخل کشور تأمین می‌شود، بیان می‌کند: در شش ماهه اول امسال ۸۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات مشاغل خانگی برای افراد واجد شرایط داشته ایم که در مرحله پرداخت است. وی می‌افزاید: به منظور توسعه و رشد تولید و اشتغال پایدار در بخش فرش، برای پرداخت تسهیلات به افراد واجد شرایط تلاش فراوانی شده، ضمن اینکه با برگزاری کلاس‌های آموزشی و المپیاد فرش در سطح هنرجویان و دانش آموختگان فرش، زمینه ارتقای دانش این رشته هنری فراهم شده است.

رونق تولید فرش دست باف در مشهد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست باف مشهد هم در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: تولیدکنندگان فرش دست باف مشهد در تمامی بخش‌های تبادکان، احمدآباد، رضویه و مرکزی شهرستان مشهد در حال فعالیت هستند. در مشهد بیشتر از همه بولوار پنجتن، طبرسی شمالی، گلشهر و بولوار توس، بافندگان فرش دست باف و تابلو فرش را در خود جای داده است.

درواقع فرش دست باف توانسته است برای بخشی از افرادی که در این مناطق ساکن هستند، فرصت شغلی ایجاد کند. هادی مخملی می‌افزاید: طرح‌های افشان و لچک ترنج، ایلیایی و تابلوفرش و تابلوفرش‌های قرآنی، بیشترین طرح‌هایی است که توسط فرش بافان مشهدی تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف کنندگان خارجی با وجود علاقه مندی به فرش ایرانی، به سایر کف پوش‌ها روی آورده اند، بیان می‌کند: حمایت‌های دولتی برای تشویق صادرات و شرکت فعالان فرش در نمایشگاه‌های بین المللی، سبب تقویت حضور فرش ایرانی در بازار و رقابت با سایر کشور‌ها در این حوزه می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست باف مشهد می‌گوید: به منظور تقویت تولید و احیای کارگاه ها، تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی در اختیار تولیدکنندگان و بافندگانی قرار گرفته است که موفق به دریافت مجوز مشاغل خانگی با معرفی اتحادیه و تأیید اداره کل صمت استان شده اند. مخملی می‌افزاید: تعداد بافندگان فعال عضو اتحادیه فرش دست باف مشهد ۲ هزار و ۵۶۷ نفر است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۷۹ نفر بیمه تأمین اجتماعی دارند و ۳۸۸ نفر هم از مزایای بیمه عشایری بهره‌مند هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->